Pengembangan Instrumen Penilaian Autentik Pada Materi Segiempat Kelas VII
DOI:
https://doi.org/10.24014/sjme.v4i2.5749Keywords:
authentic assessment, quadrilaterals, development research.Abstract
This research aims to produce authentic assessment instruments in mathematics learning materials plan geometry class VII in terms of aspects of validity and practicality as well as to determine the potential effect. This study uses research development methods (development research) type of formative research involving 32 seventh grade students of SMP Negeri 24 Palembang. In this study a series of instruction developed through several stages of self evaluation, expert reviews and one-to-one, small group, and field tests. This research produces authentic assessment on the material properties of the material, the circumference and area of a rectangle. This study includes a series of learning consists of two activities on properties and circumference & area of a rectangle. The results of the development of authentic assessment instruments shows that with them knowing that they are assessed by three aspects (cognitive, affective, and psychomotor) students are very enthusiastic to learn, able to work on the problems with a good, brave respond and put forward the idea of both written and verbal are associated with a square long.References
Aini, T. (2008). Penerapan Model Pembelajaran Van Hiele dalam Membantu Siswa Kelas IV SD Membangun Konsep Segitiga. Dipetik Januari 27, 2014, dari http://lppm.ut.ac.id/jp/72sept06/01husnaeni.pdf/
Aisyah, N. (2007). Pengembangan Pembelajaran Matematika SD. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan Direktorat Jendral Pendidikan Tinggi.
Akker, V. (1999). Principle and Methods of Development Research. Dordrecht: Kluwer.
Andrianik, A. (2008). Upaya Meningkatkan Motivasi dan Minat Belajar Siswa melalui Pendekatan Realistik pada Segiempat Kelas VII di SMP Piri 1 Yogyakarta. Yogyakarta: Skripsi tidak Diterbitkan.
Hayat, B. (2006). Assessment Berbasis Kelas. Jakarta: Pusat Penilaian Pendidikan Balitbang Depdiknas.
Kemendikbud. (2013). Pedoman Penilaian Hasil Belajar. Jakarta: Kemendikbud.
Marhaeni, A. A. (2011). Asesmen Otentik dalam Rangka KTSP, Suatu Upaya Pemberdayaan Guru dan Siswa. Universitas Pendidikan Ganesha.
Mueller, J. (2006). Authentic Assessment. Dipetik Februari 10, 2014, dari http://jonatan.muller.faculty.noctrl.edu/toolbox/whatisist.htm/
Pantiwati, Y. (2013). Hakekat Asessment Autentik dan Penerapannya dalam Pembelajaran Biologi. Jurnal Edukasi Matematika dan Sains, 1(1).
Rahayu, T., Purwoko, & Zulkardi. (2008). Pengembangan Instrumen Penilaian dalam Pendidikan Matematika Realistik Indonesia (PMRI) di SMPN 17 Palembang. Jurnal Pendidikan Matematika, 2(2).
Setiani, F. (2011). Pengembangan Asesmen Alternatif dalam Pembelajaran Matematika dengan Pendekatan Realistik di Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan, 15(2).
Sumaji. (2012). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Melalui Pendekatan Kontekstual dengan Penilaian Portofolio. Ponorogo: Universitas Muhammadyah Ponorogo.
Wahyuni, S. E., Deniyanti, P., & Meiliasari. (2013). Mengembangkan Kemampuan Berpikir Geometris pada Pokok Bahasan Segiempat dengan Teori Van Hiele dan Pendekatan PMRI. Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika (hal. 534-542). Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.
Yadil, M. N. (2009). Penerapan Model Pembelajaran Van Hiele untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa SMP Karunadipa Palu Terhadap Konsep Bangun-bangun Segiempat. Dipetik Oktober 25, 2015, dari http://eprints.uny.ac.id/7015/1/PI-MF.Nur.Yadil.pdf
Yeni, E. M. (2011). Pemanfaatan Benda-Benda Manipulatif untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Geometri dan Kemampuan Tilikan Ruang Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Edisi Khusus.
Zulkardi. (2002). Developing a Learning Environment on Realistic Mathematics Education for Indonesian Student Teachers. Enschede: University of Twente.
Downloads
Published
Issue
Section
License

Suska Journal of Mathematics Education is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.