Mitologi Sedekah: Penerapan Semiotika Roland Barthes pada Q.S. Al-Baqarah [2]: 271
DOI:
https://doi.org/10.24014/alqudwah.v1i1.23143Keywords:
Mythologies, Charity, Semiotics Roland Barthes.Abstract
This research discusses the meaning of charity in interpreting Surah Al-Baqarah [2]: 271 using Roland Barthes' semiotic approach. The article focuses on revealing both denotative and connotative meanings, as well as discussing the signs found in Surah Al-Baqarah [2]: 271. The method employed in this research is qualitative, utilizing primary and secondary source analysis. Primary sources include classical and contemporary interpretations and Roland Barthes' book titled "Mythologies." Classical interpretations refer to Al-Maraghi's, Marah Labid's, and Jalalain's interpretations, while contemporary interpretations refer to Al-Mishbah's interpretation discussing Surah Al-Baqarah [2]: 271. Secondary data include articles and books discussing the concept of charity, which are works of others but are still relevant to the interpretation of charity. The study concludes that there are denotative and connotative meanings in Surah Al-Baqarah [2]: 271 related to charity. The denotative meaning of Surah Al-Baqarah [2]: 271 is giving wealth to others based on alleviating the burden of those in need with the intention of drawing closer to Allah. Meanwhile, its connotative meaning includes doing good deeds, speaking kind words, uttering greetings, commanding good deeds, and forbidding wrongdoing. The mythological meaning of Surah Al-Baqarah [2]: 271 is derived from the most dominant connotative meaning, which encompasses the prohibition of wrongdoing to oneself and others. The significance of the meaning of Surah Al-Baqarah [2]: 271 in the contemporary context is manifested in organizations such as the United Nations (UN). The UN is an organization tasked with maintaining communication with other countries, preserving national security stability, ensuring economic stability, and safeguarding human rights stability.
Abstrak: Penelitian ini membahas makna sedekah dalam penafsiran Q.S. Al-Baqarah [2]: 271 dengan menggunakan pendekatan semiotika Roland Barthes. Artikel ini berfokus untuk mengungkapkan makna denotatif dan konotatif, serta mendiskusikan tentang tanda yang terdapat dalam Q.S. Al-Baqarah [2]: 271. Metode dalam penelitian ini adalah kualitatif dengan analisis sumber primer dan sekunder. Sumber primer berasal dari tafsir klasik, kontemporer, dan buku karya Roland Barthes. Adapun tafsir klasik dalam penelitian ini merujuk pada tafsir Al-Maraghi, tafsir Marah Labid, tafsir Jalalain, sedangkan tafsir kontemporer merujuk pada tafsir Al-Mishbah yang membahas Q.S. Al-Baqarah [2]: 271, adapun buku Barthes berjudul “mythologies”. Data sekunder adalah artikel dan buku yang membahas konsep sedekah dan merupakan karya orang lain namun masih bersinggungan dengan hasil penafsiran sedekah. Penelitian ini menyimpulkan bahwa terdapat makna denotatif dan konotatif dalam Q.S. Al-Baqarah [2]: 271 yang berkaitan dengan sedekah. Makna denotatif Q.S. Al-Baqarah [2]: 271 adalah memberikan harta kepada orang lain atas dasar meringankan beban orang yang membutuhkan dengan niat mendekatkan diri kepada Allah. Sedangkan makna konotatifnya adalah berbuat baik, perkataan baik, mengucapkan salam, perintah melakukan perbuatan baik, dan larangan barbuat zalim. Adapun makna mitologi dari Q.S. Al-Baqarah [2]: 271 didapatkan dari makna konotatif yang paling dominan dan mencakup, yakni larangan berbuat zalim pada diri sendiri maupun orang lain. Signifikansi makna dari Q.S. Al-Baqarah [2]: 271 pada konteks kekinian terwujud dalam organisasi seperti “Perserikatan Bangsa-bangsa (PBB). PBB adalah organisasi yang bertugas untuk menjaga hubungan komunikasi dengan negara lain, menjaga stabilitas keamanan negara, menjaga stabilitas ekonomi, dan menjaga stabilitas hak asasi manusia.
References
Abdullah, N U R Laily. “Konsep Sedekah Dalam Prespektif Muhammad Assad” 2, no. 1 (2023): 17–28.
Al-’Ukhbari, Abu al-Baqa’. Al-Tibyan Fi I’rabil Qur’an. Beirut Lebanon: Dar Al-Khotob Al-Ilmiyah, 2003.
Al-Ashfahani, Ar-Raghib. Al-Mufradat Fi Gharibil Qur’an (2). Vol. 2, 2017.
Al-Jawi, Muhammad Nawawi. Marah Labid Likasyfi Ma’na Qur’ani Majid. Surabaya: Al-Hidayah, 2007.
Al-Maraghi, Ahmad Musthofa. Tafsir Al-Maraghi (Vol 3). Kairo: Musthofa Al-Babi Al-Halabi Mesir-, 1946.
As-Suyuthi, Jalaluddin, and Jalaluddin Al-Mahali. Tafsir Al-Jalalain. 4th ed. Lebanon: Dar Al-Khotob Al-Ilmiyah, 2011.
Barthes, Roland. Mythologies. New York: Noonday Press, 1972.
Darma, Surya, Giovani Sahri, Asnita Hasibuan, Immanuel D B Silitonga, Vina Merina, Br Sianipar, Miftahul Khoiriah, Sri Ayu Rayhaniah, Nancy Angelia Purba, and Abwabul Jinan. Pengantar Teori Semiotika. Edited by Muhammad Ali Mursyid Alfathoni. Bandung: Media Sains Indonesia, 2020.
Dinata, Rahmat Satria, and Meliza Budiarti. “FILSAFAT ANALITIKA BAHASA : Urgensi Filsafat Bahasa Dalam Landasan Filosofis Pembelajaran Bahasa Arab.” Jurnal Al-Aqidah 13, no. 2 (2021): 137–45. ejurnal.uinib.ac.ad/jurnal/index.php/article/view/3195/pdf.
Firdaus. “Sedekah Dalam Persfektif Al-Quran (Suatu Tinjauan Tafsir Maudhu’i).” Ash-Shahabah 3, no. 1 (2017): 88–100.
Habsari, Sinung Utami Hasri. “Membaca Simbol-Simbol Komunikasi Dan Budaya Pada Bangunan Cagar Budaya Dengan Analisa Semiotika Roland Barthes.” Jurnal PPKM III, 2015, 159–68.
Haris, Lalu Munawar. “Penafsiran Qur’an Surah Al-Fill Ayat 1-6 Dengan Menggunakan Analisis Teori Semiotika Roland Barthes” 15, no. 1 (2022): 1–23.
Hendri, Ari, and A Pendahuluan. “PROBLEMATIKA TEORI MUNASABAH Al-QURAN” 7 (2019): 81–101.
Hidayat, Komarudin. Memahami Bahasa Agama: Sebuah Kajian Hermeneutik. 2nd ed. Jakarta: Paramadina, 1996.
Imron, Ali. Semiotika Al-Qur’an: Metode Dan Aplikasi Terhadap Kisah Yusuf. Yogyakarta: Teras, 2021.
Jamis, and Shohebul Hajat. “Implementasi Sedekah Sirri Sebagai Bentuk Filantropi Dalam Al-Qur’an.” El-Furqania 08, no. 01 (2022): 41.
Kaelan. Filsafat Bahasa Dan Hermeneutika. Yogyakarta: Paradigma, 2009.
Katsir, Al-Sheikh Isma’il bin Umar bin. Lubaabut Tafsir Min Ibnu Katsiir (Vol 4). Bogor: Pustaka Imam Syafi’i, 2001.
M. Shihab, Quraish. Tafsir Al-Misbah: Pesan, Kesan, Dan Keserasian Al-Qur’an. 1st ed. Ciputat: Lentera Hati, 2000.
———. Tafsir Al-Misbah Pesan, Kesan, Dan Keserasian Al-Qur’an (Vol 1). Jakarta: Lentera Hati, 2002.
Mahrus, Muhammad. “Implementasi Pengelolaan Zakat, Iinfak Dan Sedekah (Zis) Produktif Yang Dilakukan Oleh Badan Amil Zakat Kota Malang” 2, no. 1 (2022): 21–46.
Mustaqim, Abdul. Epistemologi Tafsir Kontemporer. Edited by Fuad Mustafid. 1st ed. LKis Yogyakarta, 2010.
Muwaffa, Royyi. “Analisis Strukturalisme Ferdinand De Saussure Pada Puisi Al-Umm Karya Kahlil Gibran.” ’Ajamiy: Jurnal Bahasa Dan Sastra Arab 10, no. 1 (2021): 47–63. http://journal.uinngo.ac.id/index.php/AJamiy.
Nawawi, Muhyiddin Yahya Bin Syarif. “Hadits Arba’in Nawawiyah (Terj.).” Islamic Propagation Office in Rabwah 13, no. 1 (2005): 11.
Noor, Azka. “Konsep Makna Uff Dalam Al-Quran.” Journal Al Irfani: Ilmu Al Qur’an Dan Tafsir 2, no. 01 (2021): 26–39. https://doi.org/10.51700/irfani.v2i01.217.
Nugraha, Farida. Penelitian Kualitatif Dalam Penelitian Pendidikan Bahasa. Staiba Makassar. Vol. 1. STIBA Makassar, 2008.
Nur Afifah, Arta Amaliah, Riky Soleman, and Sandi Mulyadi. “Penafsiran Ayat Dan Hadits Sedekah Dalam Perspektif Islam.” Natuja 2, no. 1 (2022): 1–15.
Pengembangan, Badan dan Pembinaan Bahasa. “KBBI Daring.” kbbi.kemendikbud.go.id, 2023. https://kbbi.kemdikbud.go.id/entri/mitologi.
———. “KBBI Daring.” kbbi.kemendikbud.go.id, 2023. https://kbbi.kemdikbud.go.id/entri/sedekah.
———. “KBBI Daring.” kbbi.kemendikbud.go.id, 2023.
https://kbbi.kemdikbud.go.id/entri/semiotik.
Rafi, Muhammad. “Living Hadis: Tradisi Sedekah Nasi Bungkus Hari Jum’at.” Jurnal Living Hadis IV, no. 1 (2019): 133–58. https://doi.org/10.14421.
Rohmani, Anik. “Pembiasaan Sedekah Untuk Pembentukan Karakter Empati Pada Anak Usia Dini Dalam Perspektif Al-Qur’an” 4, no. 1 (2022): 89–103.
Saragih, Syahrul Nizar. “Membangun Ilmu-Ilmu Sosial Profetik Perspektif Kuntowijoyo” 8, no. 1 (2023): 72–81. https://doi.org/10.24114/ph.v8i1.44235.
Shaleh, Qamaruddin. Asbabun Nuzul: Latar Belakang Historis Turunnya Ayat-Ayat Al-Qur’an. Bandung: CV. Penerbit Diponegoro, 2000.
Siregar, A F, P Siregar, and I Sari. “Konsep Sedekah Dalam Islam Dan Dana Dalam Buddha.” Ittihad VI, no. 2, Juli-Desember (2022): 26–34. http://ejournal-ittihad.alittihadiyahsumut.or.id/index.php/ittihad/article/view/202%0A.
Tilawati, Anis, and Ananda Emiel Kamala. “Mitos Monyet Dalam Al-Qur’an: Kajian Semiotik Roland Barthes” 1, no. 1 (2022): 53–66.
Trabaut, Jurgen. Elemente Der Semiotik. Edited by A. Murad. Jakarta : Pusat Pembinaan dan Pengembangan Bahasa, 1996.
Umaroh, Dewi. “QUR ’ AN ( APLIKASI SEMIOTIKA ROLAND.” Al-Bayan: Jurnal Studi Al-Qur’an Dan Tafsir 5, no. 2 (2020): 117–27. https://journal.uinsgd.ac.id/index.php/Al-Bayan.
Wadud, Amina. Qur’an and Woman. Oxford University Press, 1999.
Yulianti, Dita, Hartana, Dewa Gede Sudika Mangku, Ni Putu Rai Yuliartni, and Elly Kristiani Purwendah. “Eksistensi PBB Sebagai Wadah Dalam Penyelenggaraan Hukum Internasional” 4, no. April (2023): 89–101.
Yunus, Mahmud. Kamus Bahasa Arab Indonesia. Jakarta: PT. Mahmud Yunus Wadzuriyah, 1990.
Downloads
Published
Issue
Section
License
An author who publishes in Al-Qudwah agrees to the following terms:
- The author retains the copyright and grants the journal the right of first publication of the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- The author is able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book) with the acknowledgment of its initial publication in this journal.
- The author is permitted and encouraged to post his/her work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of the published work (See The Effect of Open Access).
Read more about the Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 License here: Creative Commons — Attribution-ShareAlike 4.0 International — CC BY-SA 4.0