Pendidikan Kesetaraan Gender dalam Perspektif Al-Qur’an: Analisis Pendekatan Library Research
DOI:
https://doi.org/10.24014/jiik.v13i1.22076Keywords:
Al-Qur'an, Gender Equality, EducationAbstract
The purpose of writing this scientific paper is to find out what is meant by gender equality education and gender equality education in the perspective of the Qur’an. This writing uses literature study, namely writing whose subject is in the form of library literature, using primary sources in books written by Nasaruddin Umar. The definition of gender equality education is an effort in which all human beings, both men and women are free to develop their personal abilities and make choices without being limited by stereotypes, rigid gender roles. This does not mean that women and men must always be equal, but that their rights, responsibilities and opportunities are not affected by whether they are born male or female. Gender equality education in the perspective of the Qur’an, Nasaruddin Umar revealed that there are principles of gender equality set forth in the Qur’an, namely: men and women as servants of Allah, men and women as caliphs on earth, men -men and women receive the primordial agreement, Adam Eve is actively involved in the cosmic drama, men and women have the potential to achieve achievements as human beings.References
Abidin, Z. (2015). "Kesetaraan Gender Dan Emansipasi Perempuan Dalam Pendidikan Islam". Jurnal Tarbawiyah, 3.
Afif, N., Ubaidillah, A., & Sulhan, M. (2020). "Konsep Kesetaraan Gender Perspektif Fatima Mernissi dan Implikasinya Dalam Pendidikan Islam". Jurnal Pendidikan Islam, 232.
Akip, M. (2020). "Kesetaraan Gender Dalam Pendidikan Islam". Jurnal Edification, 75.
Ats-Tsauri, F. I. (2020). "Kesetaraan Gender Dalam Islam: Reinterpretasi Kedudukan Perempuan". Jurnal Pemikiran Dan Pendidikan Islam, 113.
Bariah, O. (2017). "Kesetaraan Dan Keadilan Gender Dalam Perspektif Al-Qur'an". Jurnal Pendidikan Islam Rabbani, 4.
Damanik, A. (2018). "Kesetaraan Gender dalam Pandangan Islam". Jurnal Al-Maqasid, 71.
Djamaluddin, A. (2015). "Gender Dalam Perspektif Al-Qur'an". Jurnal Al-Maiyyah, 3.
Efendy, R. (2014). "Kesetaraan Gender Dalam Pendidikan". Jurnal Al-Maiyyah, 144.
Fadilah, S. (2018). "Kesetaraan Gender: Fenomena Pergeseran Peran Ekonomi Wanita Dari Tulang Rusuk Menjadi Tulang Punggung". Jurnal Mitra Gender, 20.
Fakih, M., & dkk. (2000). Membincang Feminisme Diskursus Gender Perspektif Islam. Surabaya: Risalah Gusti.
Febriani, N. A., & Balgis, L. F. (2021). "Perspektif Al-Qur'an Tentang Kesetaraan Gender Dalam Pemberdayaan Masyarakat Melalui Filantropi Pada Masa Pandemi 19". Jurnal Bimas Islam, 429.
Harahap, M. Y. (2018). "Studi Gender Dalam Islam". Jurnal Al-Hadi, 737.
Hidayati. (2021). "Kesetaraan Gender Dalam Pelestarian Lingkungan Perspektif Al-Qur'an". Jurnal Tafakkur, 197.
Juono, R. P. (2015). "Kesetaraan Gender Dalam Pendidikan Islam (Studi Pemikiran Pendidikan Hamka Dalam Tafsir Al-Azhar)". Jurnal Studi Keislaman, 125.
Kasir, I. (2016). "Emansipasi Wanita dan Kesetaraan Gender dalam Pandangan Islam". Jurnal Harakat An-Nissa, 17.
Mutrofin. (2013). "Kesetaraan Gender Dalam Pandangan Amina Wadud Dan Riffat Hassan". Jurnal Tasawuf Dan Pemikiran Islam, 245.
Nurkholis. (2013). "Pendidikan Dalam Upaya Memajukan Teknologi". Jurnal Kependidikan, 25.
Pawitasari, E. (2015). "Pendidikan Khusus Perempuan Antara Kesetaraan Gender Dan Islam" . Jurnal Tsaqafah, 265.
Qomariah, D. N. (2019). "Persepsi Masyarakat Mengenai Kesetaraan Gender Dalam Keluarga". Jurnal Cendikiawan Ilmiah, 53.
Rahmah, S. (2019). "Pendidikan Dan Kesetaraan Gender Dalam Islam Di Aceh". Jurnal Gender Equality, 25.
Ratnasari, D. (2018). "Gender Dalam Perspektif Al-Qur'an". Jurnal Humanika, 6.
Ratnawati, D., Sulistyorini, & Abidin, A. Z. (2015). "Kesetaraan Gender Tentang Pendidikan Laki-Laki Dan Perempuan" . Jurnal Harkat, 15.
Rosnaeni. (2021). "Pandangan Asghar Ali Engineer Tentang Kesetaraan Gender". Jurnal Tadarus Tarbawy, 349.
Saeful , A. (2019). "Kesetaraan Gender Dalam Dunia Pendidikan". Jurnal Tarbawi, 18.
Saeful, A. (2019). "Kesetaraan Gender Dalam Dunia Pendidikan". Jurnal Tarbawi, 21.
Sidiq, Y. H., & Erihadiana, M. (2022). "Gender Dalam Pandangan Islam". Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 881.
Suhra, S. (2013). "Kesetaraan Gender Dalam Perspektif Al-Qur'an Dan Implikasinya Terhadap Hukum Islam". Jurnal Al-Ulum, 378.
Sulistyowati, Y. (2020). "Kesetaraan Gender Dalam Lingkup Pendidikan Dan Tata Sosial". Jurnal Ijougs, 4.
Sumar, W. T. (2015). "Implementasi Kesetaraan Gender Dalam Bidang Pendidikan". Jurnal Musawa, 161.
Susanti. (2019). "Kesetaraan Gender dalam Perspektif Al-Qur'an". Jurnal Al-Munawwarah, 42.
Suwendra, W. (2018). Metodologi Penelitian Kualitatif Dalam Ilmu Sosial, Pendidikan, Kebudayaan Dan Keagamaan. Bandung: Nilacakra.
Ulya, I. (2021). "Pendidikan Berbasis Kesetaraan Gender(Studi Kebijakan Pemerintah Dan Aplikasinya Dalam Pendidikan)". Jurnal Islamic Review, 324.
Umar, N. (2001). Argumen Kesetaraan Jender Perspektif Al-Qur'an. Jakarta: Paramadina.
Zahroh, C. '. (2019). "Pendidikan Gender Dalam Pengkajian Islam". Jurnal Al-Qalam, 53.
Zed, M. (2014). Metode Penelitian Kepustakaan . Jakarta: Yayasan Pustaka Obor.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Indonesia Journal of Creative Counseing allows readers to read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full texts of its articles and allow readers to use them for any other lawful purpose. The journal allows the author(s) to hold the copyright without restrictions. Finally, the journal allows the author(s) to retain publishing rights without restrictions
Authors are allowed to archive their submitted article in an open access repository
Authors are allowed to archive the final published article in an open access repository with an acknowledgment of its initial publication in this journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License