PERBEDAAN PENANGANAN PERILAKU SISWA YANG MENGGANGGU DALAM PROSES PEMBELAJARAN KLASIKAL SEKOLAH MENENGAHOLEH GURU LAKI-LAKI DAN PEREMPUAN
DOI:
https://doi.org/10.24014/marwah.v15i2.2645Keywords:
Dissenting Perspectives, Irritating Pupils Behavior (PSM), Classical Learning Process, Male Teacher, Female TeacherAbstract
Female teacher tends to recognize irritating behavior of the pupils (Prilaku Siswa yang Menggangu/PSM) in learning process compared with male teacher. However, the difference is less significance. The most dominant form of PSM happening to the pupil is attention seeker in which the pupil talk in classroom during the learning process. Even though PSM is rare, it still requires an appropriate measure conducted by the teacher toward the PSM in order to lessen the frequency. The finding of this research shows that male teacher stricter than female teacher in handling PSM.References
A.G. Hughes & E.H.Hughes. 2003 . Learning & Teaching Pengantar Psikologi pembelajaran Modern. Bandung: Nuansa.
Arends, Richard I. 2013.Belajar untuk Mengajar Edisi 9 Buku 1.Terjemahan oleh Made Feida Yulia. Jakarta: Salemba.
Colvin, Geoff. 2008. 7 Langkah Untuk Menyusun Rencana Disiplin Kelas Proaktif.Jakarta: PT. Indeks.
Harley, Joan C & Sidney T Rowland. 2002. Behavior Modification for Teacher. Charles C Thomas Publisher
Kazhim, Muhammad Nabil. 2011. Sukses Mendidik Anak Tanpa Kekerasan. Solo: Samudra
McDonald, Emma S.dkk .2012. Pembelajaran yang Menyenangkan. Jakarta: Erlangga.
Mulyadi. 2009. Classroom Management. Malang: UIN Malang Press.
Prayitno dan Belferik Manulang. 2010.Pendidikan Berkarakter dalam Pembangunan Bangsa. Medan: PPs Universitas Negeri Medan.
Prayitno. 2009. Dasar Teori dan Praksis Pendidikan. Jakarta: Grasindo
Prayitno. 2013. Kaidah Keilmuan Pendidikan dalam Belajar dan Pembelajaran. Padang: UNP Press.
Sri Sukarti ,( 2013). Isu Gender Dan Sertifikasi Guru Versus Prestasi Belajar Siswa . Jurnal Pendidikan, Volume 14, Nomor 1, Maret 2013, 38-43
Supriadi, Didi & Darmawan, Deni. 2012. Komunikasi Pembelajaran. Bandung: PT Remadja Rosdakarya.
Wardah, Fathiyah. (2012). “KPAI Imbau Pemerintah Lebih Serius Atasi Kekerasan Anak dalam Lingkup Pendidikan” (online). (http://m.voaindonesia.com/a/ 1562622.html)
Yamin.Moh. 2012. Sekolah yang Membebaskan. Malang: Madani.