Marketing Strategy Analysis Using SWOT And QSPM Methods In SMEs

Authors

  • Afif Shubbani University of Muhammadiyah Gresik
  • Akhmad Wasiur Rizqi University of Muhammadiyah Gresik
  • Hidayat Hidayat University of Muhammadiyah Gresik

DOI:

https://doi.org/10.24014/sitekin.v20i2.21587

Abstract

                This research focuses on one of the coffee-making SMEs. The many competitors in this business make it a challenge for companies to compete in marketing their product, namely coffee. From this, it is interesting for the author to make a study. This objective is made to determine the internal and external factors of the company and is used as input for the marketing strategy for the company. This study uses the SWOT and QSPM methods and uses primary and secondary data. The company's SWOT analysis results are in quadrant V. Based on the existing alternative strategies. It is analyzed using QSPM. The strategy chosen was to improve good relations with workers.

 

References

H. O. Zulkarnaen and Sutopo, “Analisis Strategi Pemasaran pada Usaha Kecil Menengah (UKM) Makanan Ringan ( Studi Penelitian UKM Snack Barokah di Solo ),” Diponegoro J. Manag., vol. 2, no. 3, pp. 1–13, 2013.

M. J. Akbar, Q. Qurtubi, and M. F. N. Maghfiroh, “Perancangan strategi pemasaran menggunakan metode swot dan qspm untuk meningkatkan penjualan beras,” J. INTECH Tek. Ind. Univ. Serang Raya, vol. 8, no. 1, pp. 61–67, 2022.

A. Hendrawan, H. Sucahyowati, and T. Laras, “Analisis Strategi Pemasaran Dengan Pendekatan Marketing Mix,” Manaj. dan Ekon., vol. 3, no. 1, pp. 55–72, 2020.

Esterlina Hutabarat, “26-78-1-Pb,” J. Ilm. Methonomi, vol. 3, no. 1, 2017.

R. Mujiastuti, R. Latifah, and H. Hendra, “Penentuan Jenis Strategi Pemasaran Menggunakan Metode SWOT dan QSPM Pada UMKM Fashion di Kelurahan Penggilingan Berbasis Teknologi,” J. Ilm. FIFO, vol. 11, no. 1, pp. 52–64, 2019.

W. Widiyarini and Z. F. Hunusalela, “Perencanaan Strategi Pemasaran Menggunakan Analisis SWOT dan QSPM dalam Upaya Peningkatan Penjualan T Primavista Solusi,” JABE (Journal Appl. Bus. Econ., vol. 5, no. 4, p. 384, 2019, doi: 10.30998/jabe.v5i4.4186.

E. Permata et al., “Analisa Strategi Pemasaran Dengan Metode BCG (Boston Consulting Group) dan Swot,” SITEKIN J. Sains, Teknol. dan Ind., vol. 17, no. 2, pp. 92–100, 2020, Accessed: Aug. 25, 2021. [Online]. Available: http://ejournal.uin-suska.ac.id/index.php/sitekin/article/view/12329.

M. Rizki et al., “Determining Marketing Strategy At LPP TVRI Riau Using SWOT Analysis Method,” J. Appl. Eng. Technol. Sci., vol. 3, no. 1, pp. 10–18, 2021.

A. Efendi, M. Rizki, F. S. Lubis, and M. I. Hadiyul, “An Analysis of the Crispy Mushroom Business For Small And Medium-Sized Enterprises (SMEs) In Indonesia,” 2022.

M. Rizki et al., “Aplikasi End User Computing Satifaction pada Penggunaan E-Learning FST UIN SUSKA,” SITEKIN J. Sains, Teknol. dan Ind., vol. 19, no. 2, pp. 154–159, 2022, Accessed: Jun. 05, 2022. [Online]. Available: http://ejournal.uin-suska.ac.id/index.php/sitekin/article/view/14730.

Suparyanto dan Rosad (2015, “済無No Title No Title No Title,” Suparyanto dan Rosad (2015, vol. 5, no. 3, pp. 248–253, 2020.

D. Meilani and R. Febrinaldo, “Strategi Pengembangan Usaha Kecil Menengah Produk Olahan Coklat,” Semin. Nas. Teknol. Informasi, Komun. dan Ind. 8, no. November, pp. 245–252, 2016.

M. Halim, H. Husaini, and A. Abdullah, “Strategi Peningkatan Pendapatan Asli Daerah Kabupaten Seluma,” J. Fairness, vol. 8, no. 3, pp. 225–236, 2021, doi: 10.33369/fairness.v8i3.15211.

T. Mahfud and Y. Mulyani, “Aplikasi Metode QSPM (Quantitative Strategic Planning Matrix )(Studi Kasus: Strategi Peningkatan Mutu Lulusan Program Studi Tata Boga),” J. Sosisal Hum. dan Pendidik., vol. 1, no. 1, pp. 66–76, 2017.

F. I. Ichwanda, Y. Siregar, Sunarti, and M. K. Mawardi, “Analisis Strategi Pemasaran Untuk Meningkatkan volume penjualan ekspor (Studi Pada Perusahaan Pt Kaltim Prima Coal),” J. Adm. Bisnis S1 Univ. Brawijaya, vol. 42, no. 1, pp. 36–45, 2017.

W. S. Widiarty, Perlindungan Hukum Usaha Kecil dan Menengah dalam Perdagangan Garmen. 2019.

R. Yusuf, H. Hendawati, and L. A. Wibowo, “Pengaruh Konten Pemasaran Shoppe Terhadap Pembelian Pelanggan,” J. Manaj. Pendidik. dan iImu Sos., vol. 1, no. 2, pp. 506–515, 2020, doi: 10.38035/JMPIS.

E. G. Permata, S. Suherman, and R. Aini, “Strategi Pemasaran Islami dalam Meningkatkan Penjualan Produk dengan Matrik BCG dan SWOT Analisis,” J. Tek. Ind. J. Has. Penelit. dan Karya Ilm. dalam Bid. Tek. Ind., vol. 6, no. 2, pp. 93–99, 2020.

M. Hartati and R. Rohim, “Perancangan Strategi Pemasaran dengan Menggunakan Metode Swot di CV. Sekar Sari Roti Pekanbaru,” J. Tek. Ind., vol. 2, no. 2, pp. 138–147, 2016.

M. Syaifudin, S. S. Dahda, and E. Ismiyah, “Usulan Strategi Pemasaran Pada Produk Tas Ransel Di Ukm Ud.Risslin Dengan Metode Swot Dan Qspm,” JUSTI (Jurnal Sist. dan Tek. Ind., vol. 2, no. 4, p. 472, 2022, doi: 10.30587/justicb.v2i4.3950.

A. Anastasya and F. Yuamita, “Pengendalian Kualitas Pada Produksi Air Minum Dalam Kemasan Botol 330 ml Menggunakan Metode Failure Mode Effect Analysis (FMEA) di PDAM Tirta Sembada,” J. Teknol. dan Manaj. Ind. Terap., vol. 1, no. I, pp. 15–21, 2022, doi: https://doi.org/10.55826/tmit.v1iI.4.

M. Rizki, M. Isnaini, H. Umam, and M. L. Hamzah, “Aplikasi Data Mining Dengan Metode CHAID Dalam Menentukan Status Kredit,” SITEKIN J. Sains, Teknol. dan Ind., vol. 18, no. 1, pp. 29–33, 2020, Accessed: Jun. 05, 2022. [Online]. Available: http://ejournal.uin-suska.ac.id/index.php/sitekin/article/view/11421.

M. Rizki et al., “Aplikasi Metode Kano Dalam Menganalisis Sistem Pelayanan Online Akademik FST UIN SUSKA Riau pada masa Pandemi Covid-19,” ejournal.uin-suska.ac.id, vol. 18, no. 02, pp. 180–187, 2021, Accessed: May 30, 2022. [Online]. Available: http://ejournal.uin-suska.ac.id/index.php/sitekin/article/view/12710.

M. Rizki, D. Devrika, I. H. Umam, F. Surayya Lubis, and I. Hadiyul Umam, “Aplikasi Data Mining dalam penentuan layout swalayan dengan menggunakan metode MBA,” J. Tek. Ind. J. Has. Penelit. dan Karya Ilm. dalam Bid. Tek. Ind., vol. 5, no. 2, pp. 130–138, 2020, Accessed: Jun. 05, 2022. [Online]. Available: http://ejournal.uin-suska.ac.id/index.php/jti/article/view/8958.

M. Z. Abiddin, I. Mas’udin, and D. M. Utama, “Pemilihan Strategi Pemasaran Dengan Metode SWOT Dan TOPSIS,” J. Tek. Ind., vol. 18, no. 1, pp. 55–67, Aug. 2017, doi: 10.22219/jtiumm.vol18.no1.55-67.

Downloads

Published

2023-02-01

Issue

Section

Articles